Akta dig för att färdas alltför fort

Helsingfors, nu. Härifrån utgår trådar till Österbotten, Seattle, Barcelona. Mest handlar det om mänskor som försöker finna sin väg. De har mist ungdomens stora drömmar och försöker hålla kvar livslusten och -riktningen i den tilltagande medelålderns cyniska motvind. Men när det gäller klarar de nästan aldrig av att våga språnget - de är för ironiska, för skamsna, för självmedvetna. En evighetsstuderande grundar The Jörn Donner Appreciation Society och låter besattheten av Donner ta över sitt liv, en pappa simmar med sin dotter i en sådan krapula att han inte kan annat än fortsätta dricka.

Philip Teir skriver satiriskt, gestaltande, med humor och smärta. Det är hela tiden underhållande och nära livet i dess konkreta detaljer. Hans blick för allas vår löjlighet är skarp - därför blir glimtarna av ömhet så mycket starkare.

Korsnäs, Kristinestad-Kristiinankaupunki, Kronoby-Kruunupyy, Larsmo-Luoto, Malax-Maalahti, Korsholm-Mustasaari, Närpes-Närpiö, Pedersöre-Pedersören kunta, Jakobstad-Pietarsaari, Nykarleby-Uusikaarlepyy, Vorå-Vöyri
Fredrika-kirjastot.

Espoo-Esbo, Helsinki-Helsingfors, Kauniainen-Grankulla, Vantaa-Vanda
Helmet-kirjastot.