9 moralfilosofiska frågor i informationsåldern

9 moralfilosofiska frågor i informationsåldern är en essäsamling där Per-Olof Ågren söker initiera samtal kring nödvändiga moralfilosofiska frågor i en tid av informationsteknisk utveckling.

Ju mer utvecklad syn, hörsel och känsel våra digitala applikationer utformas med, desto viktigare är det att de moralfilosofiska frågorna väcks och diskuteras.

I denna essäsamling ställer Per-Olof Ågren bland annat följande moralfilosofiska frågor: Bör den personliga integriteten skyddas? Bör robotar bli mänskliga? Bör självkörande bilar understundom döda? Bör kapitalismen överleva i informationsåldern?

Bokens bidrag är inte att ge de rätta svaren, utan att inspirera läsaren till att formulera både svar till frågorna och argument för sina svar.

Per-Olof Ågren är universitetslektor i informatik vid Umeå universitet.

Ej tillgänglig.

69 teknikfilosofiska fragment: Aforismer i informationsåldern

Ågren, Per-Olof

Formbar framtid: Essäer i skärningspunkten mellan nutid och framtid