101 händelser som förändrade Mediesverige : Från Lunarstorm till #Metoo

Den här boken samlar 101 händelser som visar hur Mediesverige har förändrats sedan millennieskiftet. Här finns affären som sänkte Stampen, lokaltidningarna som kämpar för överlevnad, Bonniers alla snedsteg, klickfiskarna och publiceringarna som skakade Sverige: från valstugerasisterna till teppanyakihällen. Tillsammans utgör de viktiga pusselbitar för att förstå det nya landskap som ännu inte helt tagit form, men som redan påverkar vanliga mediekonsumenters vardag och förståelse av världen.

Med 101 underhållande och välresearchade exempel träder en ny bild av medielandskapet fram. Förut krävdes tunga tekniska investeringar för att äga och driva medieföretag med internets genombrott sänktes trösklarna. Nu sköljer en våg av förändring över medievärlden, där makten förskjuts från de som kontrollerar infrastrukturen till lyssnare, läsare och konsumenter.

Olle Lidbom är medieanalytiker som under lång tid bevakat dagspress. tidskrifter, radio, tv, sociala medier, bokbranschen och hur de påverkas av digitalise- ringen. Sedan 2004 driver han mediebloggen Vassa Eggen som bevakar mediebranschens förändringar och han är en väl ansedd skribent i mediefrågor. Olle Lidbom driver även Mediepodden och är kommunikationschef på Norstedts Förlagsgrupp.

Ej tillgänglig.