100 sosiaalista innovaatiota Suomesta

Mitä yhteistä on yksikamarisella eduskunnalla ja astiankuivauskaapilla, tekstiviestillä ja sadutuksella? Tai äitiyspakkauksella, yhteisvastuukeräyksellä, pyykkilaiturilla, maksuttomalla kouluaterialla ja Afrikantähdellä? Ne ovat kaikki sosiaalisia keksintöjä Suomesta.

Suomessa on perinteisesti ajateltu teknisten keksintöjen olevan taloutemme perusta. Vasta viime vuosina on ryhdytty puhumaan sosiaalisista innovaatioista hyvinvointimme takaajina. Miesten ja naisten tasa-arvo, maksuton koulutus, jokaiselle kuuluva sosiaaliturva, parlamentaarinen demokratiamme ja niiden luoma yhteiskuntarauha ovat oleellinen osa hyvinvointiamme.

Tässä kirjassa kohtaavat ilo ja oivallus – sata sosiaalista innovaatiota maastamme.

Imatra, Lappeenranta-Villmanstrand, Lemi, Parikkala, Rautjärvi, Ruokolahti, Savitaipale, Taipalsaari
Heili-kirjastot.

Espoo-Esbo, Helsinki-Helsingfors, Kauniainen-Grankulla, Vantaa-Vanda
Helmet-kirjastot.

Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Kärkölä, Lahti-Lahtis, Orimattila, Padasjoki, Sysmä
Lastu-kirjastot.

Hausjärvi, Hyvinkää-Hyvinge, Loppi, Nurmijärvi, Riihimäki
Ratamo-kirjastot.

Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä

Hänninen, Sakari; Saikkonen, Paula

Yksinäisten Suomi

Sata innovaatiota Suomesta

Taipale, Ilkka

Uusi jako : miten Suomesta tuli kilpailukyky-yhteiskunta?