Talangjakten – Så spräcker forskningen myten om underbarnen (ljudbok)

Varför blir vissa människor riktigt bra på någonting och andra inte? Vad utmärker dem som blir framgångsrika inom exempelvis affärslivet, vetenskapen, musiken eller idrotten?
Länge var det dominerande svaret att man måste vara född med en talang som sedan, i viss mån, kan förädlas genom erfarenhet.
I "Talangjakten – Så spräcker forskningen myten om underbarnen" lyfter Per-Anders Grösfjeld fram ett annat perspektiv, där bra prestationer i högre grad kan förklaras av faktorer som rätt sorts träning, rätt sorts inställning och rätt sorts analys.
Författaren tar sin utgångspunkt i egna erfarenheter – bland annat som misslyckad affärsförhandlare och Sverigemästare i kung fu – men vi får också lära känna en rad personer med unika kunskaper om hur man blir högpresterande på olika områden. Bland dem psykologiprofessorerna Anders Ericsson och Carol Dweck, violinisten Shinichi Suzuki, balanskonstnären Peter Rosendahl, minnesmästaren Jonas von Essen, magikern Stuart MacDonald, ishockeyexperten Sture Näslund och ”schackmästareuppfödaren” László Polgár.

Ej tillgänglig.

Anspråkslösheten

Bergh, Gillis

Mental Träning i Idrott