Sluta gnissla tänder. Självhjälp för dig som gnisslar och pressar tänder (bruxism) (ljudbok)

Ljudboken har producerats i samråd med  leg. läkare, som dessutom är psykiater och leg. psykoterapeut.

Känner du dig öm och spänd i käkmusklerna när du vaknar? Kan du höra att det knäpper i käkleden? Kan du känna av värk i käken när du gapar eller tuggar? Händer det att du vaknar på morgonen med spänningshuvudvärk eller värk i nacke och axlar? Kan du ibland känna en dov, molande värk i tinningen eller över pannan? Lider du av besvär som yrsel, öronvärk eller tinnitus? Har du sömnstörningar?

Tandgnissling och tandpressning (bruxism) under natten kan vara orsak till dina symptom. Tandgnissling innebär att man gnider tänderna mot varandra. Tandpressning däremot innebär att man biter ihop, pressar, tänderna hårt mot varandra. Bruxism resulterar i en överbelastning av både käkmusklerna och lederna.

Det finns forskning som tyder på att cirka 70 % av fallen av sömnbruxism är relaterade till psykologiska faktorer såsom spänningar, stress eller ångest, undertryckt ilska/frustration eller en aggressiv, konkurrensinriktad och eventuellt hyperaktiv personlighet.

För de allra flesta drabbade tenderar tandgnissling att inträffa under sömnen, så du är ofta omedveten om att det händer innan någon påpekar det för dig. Tandpressning – att man biter ihop hårt – förekommer både nattetid och dagtid. Även detta kan du vara omedveten om. Men kanske har din partner hört dig gnissla tänder i sömnen, kanske har du känt av värk i huvud/nacke-partiet eller kanske har din tandläkare berättat om skador på dina tänder.

En bettskena är ett vanligt hjälpmedel för att skydda tänder mot gnissling och hindrar att du pressar ihop tänderna på natten. Även rörelseträning av ansiktets muskler kan ge god effekt. Bortsett från detta, kanske du har fått höra att det finns lite som kan göras åt ditt problem. Men när allt kommer omkring är tandgnissling och tandpressning en undermedveten process. Om du inte vet eller uppmärksammar att du gör det, hur kan du då sluta?

Den goda nyheten är att guidad självhypnos erbjuder en potentiell lösning på tandgnissling och tandpressning, eftersom hypnos fungerar direkt med den del av sinnet, själva källan, som styr detta beteende.

Föreställ dig hur det skulle vara att:

-        Stoppa den onödiga erosionen av dina tänder!

-        Vara fri från smärta och obehag i tänder och käkar!

-        Sova bekvämt utan att behöva bära bettskena!

-        Slippa värk i nacke och axlar (om orsaken är tandgnissling eller tandpressning)!

Tandgnissling och tandpressning är en ovana som du har lärt dig på en djup, undermedveten nivå, så det är helt vettigt att använda självhypnos och hypnoterapi för att programmera om ditt undermedvetna. Denna självhypnosinspelning har utformats för att guida dig in i ett tillstånd av djup avslappning, där avancerade hypnoterapitekniker används för att lära ditt undermedvetna nya banor på ett lugnt och skonsamt sätt.

Syftet med denna guidade självhypnos är att omprogrammera ditt sinne så att den undermedvetna impulsen att gnida eller pressa ihop tänder i stället omvandlas till en signal att slappna av i käken. När du är i ett hypnotiskt, avslappnat tillstånd är "dörröppningen" till dessa omedvetna vanor tillgänglig. Du kan sedan anamma förslag för att ändra dessa omedvetna vanor utan inblandning av det medvetna sinnet. Programmet har designats för att få din tandgnissling och tandpressning att sluta helt, även om vi måste betona att hypnoterapi inte är ett mirakelmedel och människor svarar olika. Men med regelbundet lyssnande ger du dig själv bästa möjliga chans till varaktig framgång!

Ej tillgänglig.

Smärta - Ont - Värk. Lindra din smärta med guidad självhypnos.

SMÄRTA - Binaural Beats meditation för smärtlindring

Långvarig smärta – Ont – Värk - Lindra din smärta

Fibromyalgi - lindra din smärta

Jansson, Rolf