Millaista on olla eläin? (ljudbok)

Osaako koira hävetä tekosiaan? Miksi rotat nauravat? Kuinka kauas ulottuu norsun muisti? Eläinten kognition eli mielen toiminnan tutkimus on edistynyt viime aikoina nopeasti. Tämä teos on eläinten ystävälle uusimman tiedon aitiopaikka. Se kertoo, millä eläimillä on kyky kokea tunteita, miksi yksinkertaisetkin otukset oppivat monimutkaisia asioita ja millaisia meille tuntemattomia aisteja eläimillä on.

Kirjan tosielämän tapaukset antavat käytännön vinkkejä muun muassa kissojen ja koirien käyttäytymisen ymmärtämiseen. Villieläinten elämästä selviää esimerkiksi, mitä karhut, korpit ja miekkavalaat pystyvät oivaltamaan ja miksi leikkiminen on luonnossa yleisempää kuin moni tietää. Kirjan yllättäjiä ovat myös oppivaiset kalat ja työvälineitä valmistavat papukaijat.

Teos on huomioitu mm. Tiedonjulkistamisen valtionpalkinnolla, Lauri Jäntin palkinnolla sekä Tieto-Finlandia-ehdokkuudella.

Helena Telkänranta on eläinten käyttäytymisen ja kognition tutkija Helsingin yliopistosta. Hänet tunnetaan myös palkittuna tiedetoimittajana ja tietokirjailijana sekä eläintiedettä kehitysyhteistyöhönyhdistävän Elephant Experts -järjestön perustajana.

Espoo-Esbo, Helsinki-Helsingfors, Kauniainen-Grankulla, Vantaa-Vanda
Helmet-kirjastot.

Akaa, Hämeenkyrö-Tavastkyro, Ikaalinen-Ikalis, Juupajoki, Kangasala, Kihniö, Lempäälä, Mänttä-Vilppula, Nokia, Orivesi, Parkano, Pirkkala-Birkala, Punkalaidun, Pälkäne, Ruovesi, Sastamala, Tampere-Tammerfors, Urjala, Valkeakoski, Vesilahti, Virrat-Virdois, Ylöjärvi
Piki-kirjastot.

Eläin ja ihminen: Mikä meitä yhdistää?

Telkänranta, Helena; Putkonen-Örn, Krista

Mitfordin murhat

Fellowes, Jessica; Beck, Laura; Putkonen-Örn, Krista

Mon amour - Ranskalaisen parisuhteen jäljillä