Lauri Törni : kovamaineiset sissit (ljudbok)

Legendaarinen Lauri Törni sai johdettavakseen sissikomppanian, osasto taisteli Suomesta loikanneen punaisen majurin Valter Vallin joukkoja vastaan. Vuoden 1942 lopussa ja seuraavan vuoden keväällä onnistui venäläisten desantti- ja partio-osastojen kulkea suomalaisten asemien läpi ja tehdä tuhoja niiden takana. Suomen sodanjohto huolestui ja päätti tehdä lopun vihollispartioiden toiminnasta. Tammikuun 6. päivänä 1943 1. divisioonan käskyllä määrättiin perustettavaksi kaksi sissikomppaniaa. Toiminta salattiin kutsumalla osastoja jääkärikomppanioiksi. Toisen sissikomppanian sai johdettavakseen vasta 23-vuotias, mutta jo legendaarinen Lauri Törni. Hän sai ryhmäänsä JR 56:n sissitoiminnassa olleet kovamaineiset miehet. Rankan koulutuksen ja perusteellisten harjoitusten jälkeen sissikomppaniat komennettiin pohjoiseen Ontajärven erämaihin. Osasto taisteli Suomesta loikanneen punaisen majurin Valter Vallin joukkoja vastaan. Veristen taistelujen jälkeen ylivoimaiset viholliset vetäytyivät suurin tappioin. Näissä taisteluissa Lauri Törni oli lähellä joutua kahden venäläissotilaan vangiksi, mutta raju kamppailu koitui lopulta yrittäjien kohtaloksi.

Lind & Co AB 1. utgåva

Alajärvi, Alavus, Evijärvi, Ilmajoki, Isojoki-Storå, Isokyrö-Storkyro, Karijoki-Bötom, Kaskinen-Kaskö, Kauhajoki, Kauhava, Kuortane, Kurikka, Laihia-Laihela, Lappajärvi, Lapua-Lappo, Perho, Seinäjoki, Soini, Teuva-Östermark, Veteli-Vetil, Vimpeli, Ähtäri-Etseri
Eepos-kirjastot.

Simo Häyhä : tarkka-ampuja