Häpeän alkemia (ljudbok)

Epäterve häpeä on erillisyyttä. Häpeä erillistää meidät siitä, mikä on meille kaikkein luonnollisinta ja todellisinta: kehosta, elävästä yhteydestä toisiin, luovuudesta, rakkaudesta, syvästä luontoyhteydestä ja omakohtaisesta yhteydestä pyhyyteen; häpeä erillistää meidät elävästä elämästä.

Kirjassa tarkastellaan häpeää ennen kaikkea kehollisena, neurobiologisena prosessina ja varhaisen kiintymyssuhteen traumana, ei niinkään psykologisena ilmiönä. Häpeästä vapautumisen matka on matka kehoon, kehon herättämistä eloon ja elävyyteen, sen luonnolliseen aistillisuuteen ja syvään tietoisuuteen.

Suomalainen häpeä ei ole pelkästään menneestä johtuvaa, vaan elämme edelleenkin hyvin häpäisevässä ja erillistävässä kulttuurissa. Häpeä on ennen kaikkea kollektiivista, ja häpeästä vapautumisen matkalla on tärkeää hahmottaa, mikä on omaa häpeää ja mikä on systeemistä "häpeäverkkoa".

Kun olemme sinut oman häpeämme kanssa, pystymme olemaan se voima, joka ensin tunnistaa ja sitten murtaa kollektiivisen häpeäilmapiirin otetta ja häpäisijöiden sanatonta valtaa. Voima, joka luo rehellisyyden, rakkauden ja myötätunnon ilmapiiriä, jossa elävä ja luova yhteys on mahdollinen.

Henkisen kasvun ohjaaja Kaisa Peltola on työskennellyt vuosia häpeän parissa ja vetänyt suosittuja Häpeän Alkemia -työpajoja.

Viisas Elämä 1. utgåva

Alajärvi, Alavus, Evijärvi, Ilmajoki, Isojoki-Storå, Isokyrö-Storkyro, Karijoki-Bötom, Kaskinen-Kaskö, Kauhajoki, Kauhava, Kuortane, Kurikka, Laihia-Laihela, Lappajärvi, Lapua-Lappo, Perho, Seinäjoki, Soini, Teuva-Östermark, Veteli-Vetil, Vimpeli, Ähtäri-Etseri
Eepos-kirjastot.

Espoo-Esbo, Helsinki-Helsingfors, Kauniainen-Grankulla, Vantaa-Vanda