Skip to main content
All libraries

Sytytä lukukipinä: pedagogisia keinoja lukuinnon herättelyyn

Pieni lapsi innostuu luonnostaan tarinoista ja niiden myötä lukemisesta, mutta mihin kiinnostus katoaa? Tämän kirjan avulla saat kadonneen lukuinnon kipinöimään - ja lopulta roihahtamaan! Lukemisesta tulee harrastus silloin kun se tuottaa mielihyvää ja on vapaaehtoista. Sopivan pituiset ja muotoiset tekstit, lukurutiinien kehittäminen sekä mielekkäiden, ajattelua ruokkivien toimintojen liittäminen luettuun auttavat tarttumaan kirjaan ja jatkamaan lukuharrastusta. Teoksessa esitellään lukuisia menetelmiä lukutaidon edistämiseen sekä innostavia, lukemista lisääviä toimintatapoja ja harjoituksia. Miten Hannu ja Kerttu -satu toimisi moniaistisena tarinapolkuna? Millainen loppuratkaisu voisi olla pakopelissä, jossa kirjatoukka on päättänyt tuhota kaikki kirjat kirjain kirjaimelta? Mikä voisi olla lukuteatterin aiheena? Kirjan toimintamallit ovat helposti toteutettavia ja sovellettavia moneen tilanteeseen ja erityyppisille lukijoille. KT Juli-Anna Aerila toimii yliopistonlehtorina Turun yliopiston Rauman kampuksella. Hän on mukana useissa lukemiseen liittyvissä täydennyskoulutus- ja kehittämishankkeissa. FT Merja Kauppinen työskentelee äidinkielen ja kirjallisuuden pedagogiikan lehtorina Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksessa. Hän on kehittänyt oman äidinkielen opetusta ja lukemiseen innostamisen menetelmiä eri hankkeissa.

PS-kustannus 1. edition
FIN EISBN: 9789524519168

Available with these library cards

Not available.

You may be interested in...

Lukiolaisten äidinkieli suomen- ja ruotsinkielisten lukioiden opiskelijoiden tekstimaisemat ja kirjoitustaitojen arviointi

Kauppinen, Anneli

Janne Saarikivi: Suomen kieli ja mieli

Kielen elämä. Suomen kieli eilisestä huomiseen

Kotilainen, Lari; Männikkölahti, Hanna

Sytytä lukukipinä : Pedagogisia keinoja lukuinnon herättelyyn

Aerila, Juli-Anna; Kauppinen, Merja

Kirjasta kaveri

Aerila, Juli-Anna; Kauppinen, Merja