Skip to main content
All libraries

Badfluence? Makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier (audiobook)

"Är det ett skämt att du och dina kollegor sitter och anmäler mina inlägg på instagram? FUCK THAT!".

Hatet väller fram på sociala medier. Mottagarna? Yasmine Winberg och Julia Lundin, båda journalister på tidningen Resumé, som har anmält 14 influencers och 18 inlägg till Reklamombudsmannen för att få en tydligare klarhet i vad som gäller när det kommer till reklammärkning i sociala medier.

Influencers är vår tids nya älsklingar, men också tidernas minst granskade makthavare. Till sina miljoner följare erbjuder de rabatter på plastikingrepp så du kan se ut precis som din idol, lyfter den där energidrycken som bara är sååå god, och botar corona med fiskolja. En miljardindustri, som har fått härja fritt utan att någon hållits ansvarig.

I 'Badfluence?' har journalisterna Julia Lundin och Yasmine Winberg – med hjälp av experter, forskare och influencers själva – undersökt en värld av makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier.

Julia Lundin och Yasmine Winberg är journalister, och har båda utsetts till till "Årets Journalist" år 2019, ett pris som delas ut av branschorganisationen Sveriges Tidskrifter. Deras bokdebut 'Badfluence?' gavs ut första gången 2020 och har sedan dess uppdaterats för ljudboksformatet.

Available with these library cards

Not available.

You may be interested in...

Badfluence? Makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier

Winberg, Yasmine; Lundin, Julia

Badfluence? : makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier

Lundin, Julia; Winberg, Yasmine

Extremely Online : The Untold Story of Fame, Influence, and Power on the Internet

Lorenz, Taylor

Social media marketing : the next generation of business engagement

Evans, Dave

The new rules of marketing & PR : how to use social media, online video, mobile applications, blogs, news releases, and viral marketing to reach buyers directly

Scott, David Meerman