Yhteisöllinen suunnittelu päiväkodissa : kehittämistrategiana ongelmaperustainen työssä oppiminen /

Kirja käsittelee päiväkodin yhteisöllisen suunnittelukulttuurin kehittämistä. Se tarkastelee suunnittelua osana kasvattajien yhteisön toimintakulttuuria sekä kuvaa ja mallintaa päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelman suunnitteluprosessia. Kirja perustuu kehittämistutkimukseen, jossa sovellettiin ongelmaperustaista oppimista. Se sisältää ongelmaperustaisen työskentelyn kuvauksen sekä esimerkkejä erilaisista työmuodoista, joita päiväkotiyhteisöt voivat hyödyntää omassa suunnittelutyössään. Suunnittelun ja toimintakäytäntöjen kehittämisideoita voidaan soveltaa myös muihin toimintaympäristöihin, joissa asiantuntijuuden ja osaamisen rajoja ylitetään työyhteisön sisällä tai ulkopuolella.

Kirja on suunnattu yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opiskelijoille, päiväkodin johtajille sekä kaikille työyhteisön kehittämisestä kiinnostuneille kasvatuksen ammattilaisille. Professori Anna Raija Nummenmaa ja dosentti Kirsti Karila työskentelevät Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen varhaiskasvatuksen yksikössä. He toimivat kehittämisprojektin vastuullisina tutkijoina ja ohjasivat päiväkotiyhteisön ongelmaperustaista työssä oppimisen prosessia. KM Maija Joensuu ja KM Riikka Rönnholm ovat tehneet pro gradu -tutkielmansa kehittämishankkeessa.

Kirjan voi tilata myös painettuna versiona Tampereen yliopiston kirjaston virtuaalikirjakaupassa.

Korsnäs, Kristinestad-Kristiinankaupunki, Kronoby-Kruunupyy, Larsmo-Luoto, Malax-Maalahti, Korsholm-Mustasaari, Närpes-Närpiö, Pedersöre-Pedersören kunta, Jakobstad-Pietarsaari, Nykarleby-Uusikaarlepyy, Vorå-Vöyri
Fredrika-kirjastot.

Enonkoski, Heinävesi, Hirvensalmi, Joroinen-Jorois, Juva, Mikkeli-S:t Michel, Mäntyharju, Pertunmaa, Pieksämäki, Puumala, Rantasalmi, Savonlinna-Nyslott, Varkaus
Lumme-kirjastot.