Valter Juvelius ja kadonneen arkin metsästys

Vuonna 1911 salaperäiset kaivaukset Jerusalemissa päättyvät suureen mellakkaan ja kansainväliseen mediakohuun. Tomun ja myllerryksen keskellä seisoo suomalainen runoilija ja maanmittari Valter Juvelius. Kuka Juvelius oikein on, ja miten hän on tilanteeseen päätynyt? Juvelius retkikuntineen oli paikalla etsimässä Vanhassa testamentissa mainittua liitonarkkia. Siinä kerrottiin olevan kaksi kivitaulua, jotka sisälsivät Jumalan Moosekselle antaman lain ja käskyt. Juvelius uskoi löytäneensä salakirjoituksen, joka paljastaisi arkin sekä muiden Jerusalemin temppelin aarteiden kätköpaikan. Valter Juvelius ja kadonneen arkin metsästys on tosielämän seikkailutarina, jossa matkataan suomalaistutkijan aarrejahdin uskomattomiin vaiheisiin. Mikä oli salakirjoituksen rooli liitonarkin metsästyksessä? Kuinka Juvelius onnistui saamaan rahoituksen kaivauksilleen? Miksi retkikunta toimi niin salamyhkäisesti? Juveliuksen huima tarina kuvaa myös sitä, millä tavoin tieteen rajat tuohon aikaan hahmotettiin ja miten käsitykset mahdollisen ja mahdottoman rajoista ovat historian saatossa muuttuneet - jännitteet Jerusalemissa ja Temppelivuorella sen sijaan ovat säilyneet ennallaan.

Gaudeamus 1. painos

Espoo-Esbo, Helsinki-Helsingfors, Kauniainen-Grankulla, Vantaa-Vanda