Valkoinen karhu urheilee: liika on liikaa, onks' pakko?

Valkoinen karhu urheilee -tarina kertoo jäätutkija, laivanrakennusdiplomi-insinööri, Göran Wilkmanin elämän mittaisesta liikuntaharrastuksesta. Matkaamme Göranin mukana lapsuuden pihaleikeistä vakavampiin liikuntalajeihin tai hurahduksiin, kuten pyöräily, sulkapallo ja kirkkovenesoutu. Polkupyörällä Göran on ajanut yli neljänkymmenen vuoden aikana matkan, joka on pituudeltaan kaksi kertaa maapallon ympäri. Sulkapalloa hän on pelannut äijäporukassa kaksikymmentäseitsemän vuotta. Sulkavalla on tullut soudettua kolmekymmentä kertaa. Göran ei koe itseään lainkaan urheilulliseksi, vaan sitkeys ja sitoutuneisuus on vienyt eteenpäin. Aina ei vaativan työn ohessa liikunnan harrastaminen ole ollut itsestään selvää. Liikuntatapatumien kiinnittäminen kalenteriin on auttanut, ja aikaa liikunnalle on aina löytynyt.

Valkoinen karhu urheilee, on Göranin neljäs kirja. Aikaisemmin hän on julkaissut omakustanteet: Vadelmakummitus, isäni Åken tarina 2015 ja Valkoinen karhu muistelee, oma elämäkerta, 2018 sekä BoD:n julkaisema Valkoinen karhu seikkailee, jäätutkimuksen ja jäänmurtajien maailmassa, 2019.

Valkoinen karhu seikkailee: jäänmurtajien ja jäätutkimuksen maailmassa

Wilkman, Göran