Unio mystica : Mika Waltarin elämä ja teokset

Mika Waltari on tuotteliain, monipuolisin ja kansainvälisesti tunnetuin suomalainen kirjailija. Hän on kirjoittanut itsestään sekä verhotusti että tunnustaen. Lempeä ironia, surumielinen huumori ovat tuoneet hänet lähelle lukijoitaan. Panu Rajalan kirjoittama Unio Mystica - Mika Waltarin elämä ja teokset on ensimmäinen laaja ja kattava elämäkerta Mika Waltarista.

Kirjeisiin, haastatteluihin, dokumentteihin ja Waltarin vähemmän tunnettuun tuotantoon nojautuva teos tuo uusia ja yllättäviä piirteitä rakastetun kirjailijan lähikuvaan. Waltarin valtavan työmäärän taustat, innoituksen lähteet, elämänkolaukset ja hurmioitumisen hetket avautuvat hämmästyttävällä tavalla. Masennus ja epätoivo vuorottelivat hänen elämässään haltioituvan inspiroitumisen kausien kanssa. uikaisevat rakastumiset ja karvaat pettymykset hän eli huippuja ja pohjia myöten.

Kautta maailman luettu kirjailija halusi elää ja kuolla oman kansansa mukana. Waltarin sotavuosien patrioottinen uhrimieli tulee vasta nyt kokonaisena näkyviin. Historiallisissa romaaneissaan hän kuvasi myös omaa aikaansa ja näki, kuinka pieni ihminen murskautuu kyynisen valtapelin vyöryessä hänen ylitseen. Hänen rajat ylittävä eläytymisvoimansa, hänen kykynsä saada historian aikakaudet elämään vaativat matkoja, tutkimuksia, loputonta lukemista ja heittäytyvää intuitiota. Muuan hollantilainen lehtimies nimittikin häntä maailmanhistorian suurimmaksi seikkailijaksi.

Eläytyvän täyttymyksen hetkinään Mika Waltari saavutti unenomaisen yhteyden kuvattaviin henkilöihinsä, ja kaiken yllä, kautta tuotantonsa, hänen levoton henkensä tavoitteli perimmältään salattua yhteyttä ihmisen ja Jumalan välillä: Unio Mystica.

WSOY 1. painos

Unio mystica : Mika Waltarin elämä ja teokset