Toiminnallisia loukkuja : hyvinvointi ja eriarvoisuus yhteiskunnassa

Hyvinvointi edellyttää toimintakykyä. Joskus ihmiset ja ihmisryhmät saattavat ajautua tilanteeseen, jossa toiminnan mielekkyys on vaakalaudalla.

Toiminnallisia loukkuja kuvaa erityisesti lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin haasteiksi muodostuvia yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja vuorovaikutuksellisia umpikujia ja ansoja. Kirja valottaa, miten ja mistä loukut muotoutuvat sekä miten niitä on mahdollista avata.

Kirjan loukkuja avataan moniulotteisilla tutkimusasetelmilla. Kirjassa kuvataan esimerkiksi masennusta, pelkoja ja vaikeaa allergian riivaamaa perhe-elämää. Loukkuja teoretisoidaan vuorovaikutuksen ja toiminnan sekä ideologioiden ja yhteiskunnallisten jakojen osana. Huomiota kiinnitetään myös siihen, kuinka erilaiset yhteiskunnalliset rakenteet ja käytännöt luovat eriarvoisuutta ja toiminnan esteitä.

Kirjan voi tilata myös painettuna versiona Tampereen yliopiston kirjaston

Espoo-Esbo, Helsinki-Helsingfors, Kauniainen-Grankulla, Vantaa-Vanda
Helmet-kirjastot.

Lapsiperheiden köyhyys ja huono-osaisuus