Tiede tutkimuskohteena: Filosofinen johdatus tieteentutkimukseen

Mitä on tiede? Kuinka sitä voi tutkia? Kuinka ymmärtää puhe faktojen sosiaalisesta konstruktiosta tai havaintojen teoriapitoisuudesta? Mitä tieteenfilosofiassa on tapahtunut Thomas Kuhnin jälkeen? Tiede tutkimuskohteena on ensimmäinen suomenkielinen tieteentutkimuksen oppikirja. Se antaa käsitteellisiä välineitä tieteentutkimuksen ja -filosofian eri lähestymistapojen ja niiden tutkimustulosten ymmärtämiseen. Teos selvittää, miten voidaan tutkia esimerkiksi tieteellistä keksimistä, kokeentekemistä, tieteen popularisointia ja tieteen palkkiojärjestelmää. Tiede tutkimuskohteena auttaa ymmärtämään, mistä viime aikoina kiivaastikin käydyissä tiedekiistoissa on oikeastaan kysymys. Se myös selkiyttää tieteentutkimukseen liittyviä tietoteoreettisia kysymyksiä. Tiede tutkimuskohteena soveltuu erinomaisesti tieteenfilosofian ja -tutkimuksen oppikirjaksi ja on hyödyksi kaikille tieteestä kiinnostuneille.

Gaudeamus 1. painos

Tiede tutkimuskohteena: Filosofinen johdatus tieteentutkimukseen

Kiikeri, Mika; Ylikoski, Petri

Syistä selityksiin : kausaalisuus ja selittäminen yhteiskuntatieteissä