Teosofia: reään pseudouskonnon historia

Teosofian alkuvaiheiden historiaa ja sen ristiriitaisuuksia kuvaava teos. Ranskalainen René Guénon oli itse mukana erilaisissa spiritistisissa ja okkultisistisissa ryhmissä. Petyttyään niissä vaikuttaviin epäkohtiin, hän kirjoitti tämän teoksen vuonna 1922. KIrja käsittelee teosofian perustajasta alkaen siinä vaikuttaneita värikkäitä hahmoja. Teosofian suhde vapaamuurareihin, ruusuristiläisiin, antroposofeihin, kristinuskoon, protestantismiin ja moralismiin sekä hindulaisuuteen tulevat tässä käsitellyiksi. Teoksessa on mukana kappale, joka käsittelee Krishnamurtin kaavailtua roolia teosofian piirissä. Guénonin syvällinen perehtyneisyys erilaisiin uskontoihin alkaen idän uskonnoista antaa teokselle poikkeuksellista syvyyttä. René Guénonin kirjoja on kaivattu suomen kielelle. Hänen tunnetuimmat teoksensa käsittelevät länsimaisen sivilisaation tilaa ja rappiota. Tämä teosofiaa, okkultismia ja uskonnollisia mysteereitä pohtiva teos on hänen varhaisempaa tuotantoaan.

Books on Demand 1. painos

Islamin historia, laki ja etiikka: yläkoulun islam

Medjadji, Sari

Helvetin historia : pohjalta pohjalle Homeroksesta Manaajaan