Strömsholms kanal : De 26 slussarna

Följ med på en fotografisk resa från Borgåsund vid Mälaren till Smedjebacken i Dalarna.

Med hela elva mil farled och nästan 100 meters fallhöjd bjuder Strömsholms kanal på något alldeles extra - genom historia och nutid görs en spännande och upplevelserik resa genom ett vackert landskap.

Kanalen bjuder på femton enkelslussar, fyra dubbelslussar och en trippelsluss. Varje sluss utgör en hållpunkt och nedslag görs kring orter, historiska byggnader och naturområden som passeras, alltifrån möten med historiska fartyg till besök i slussvaktarbostäder, smedjor och Strömsholms slott.

Boken blir på så vis en resa i både historia och nutid, där dagens foton varvas med historiskt bildmaterial. En liknande fotografisk bok över Strömsholms kanal finns inte sedan tidigare och är ett resultat av fem års arbete av Anders Berlin, barnbarn till slussvaktarparet Anders och Emma Berlin, och fotografen Mats Andersson.

Ilska, desperation och lömska försåt : våldsamma kvinnor i 1800-talets Sverige

Nilsson, Roddy; Eriksson, Marie

Dömda kvinnor : förbryterskor i Sveriges historia

Hägg, Elin