Solens ursprung : Japan i förändring

Japan har sedan länge varit förvissat om sin plats på jorden och särart gentemot resten av världen. Sedan bomberna föll över Hiroshima och Nagasaki har Japan sett både exempellös tillväxt och stagnation, ny individualism, förändrade könsroller och utvecklingen av en särpräglad men stabil demokrati.

I Solens ursprung berättar Sveriges tidigare ambassadör i Japan om ett land i förändring och en nationell självbild under omförhandling. Med stor kännedom och nyfikenhet ger Magnus Robach inblick i Japans förändrade näringsliv och innovationsmiljö, diplomatiska och militära utmaningar, och globalt inflytelserika kultur, konst och litteratur. Fram träder bilden av en underskattad stormakt som i skuggan av Kina och USA åter utövar en ledarroll i det asiatiska maktspelet.

Männen i Kreml : inifrån Putins hov

Zygar, Michail

Mammuten, eller Jörn Donners efterlämnade handlingar. Första delen : om illamåendets historia i Finland

Donner, Jörn