Sienten biologia

Miksi kaikki fossiiliset energiavarantomme ovat ajalta ennen sienten kehittymistä? Eivätkö homeet ja hiivat olekaan omia lajejaan? Sieniäkö on kiittäminen pienestä lapsikuolleisuudesta ja metsiemme hyvinvoinnista? Millaisia seurajuomia nauttisimme, jos sieniä ei olisi olemassa? Sienet ovat biologisesti lähempänä eläimiä kuin kasveja ja paljon muutakin kuin pelkkiä itiöemiä. Sienirihmastot voivat elää satoja vuosia, ja yksi sieniyksilö voi levitä monen hehtaarin alueelle. Ympärillämme myös leijuu kaiken aikaa miljoonia mikroskooppisen pieniä sieni-itiöitä. Sienet vaikuttavat elämäämme enemmän kuin yleensä ajattelemmekaan. Sienten biologia selvittää perusasiat sienten monimuotoisuudesta, aineenvaihdunnasta, genetiikasta, toimintatavoista, ympäristövaikutuksista ja käytöstä ihmisen hyödyksi. Se on ensimmäinen suomenkielinen yleisteos sienten maailmasta, ja kirjoittajina ovat olleet parhaat suomalaiset asiantuntijat. Teokseen sisältyy kattava suomenkielinen sienitieteellinen sanasto sekä laaja taksonominen taulukko eri sienilajeista. Sienten biologia sopii niin opiskelijoille, opettajille, tutkijoille, tuotekehittelijöille, elintarvikeviranomaisille kuin sieniharrastajillekin.

Gaudeamus Toinen, uudistettu laitos.

Sienten biologia: Toinen, uudistettu laitos

Timonen, Sari; Timonen, Sari; Valkonen, Jari