Rantakukka - Ystävä ja vihollinen: Euroopan kaunottaresta Amerikan hirviöksi

Kauneudestaan kuuluisa rantakukka on maailmalla laajalle levinnyt kosteikkokasvi, jonka merkitys luonnolle on merkittävä sekä hyvässä että pahassa. Eniten huomiota alun perin eurooppalainen kasvi sai kulkeuduttuaan ihmisten mukana Pohjois-Amerikkaan, jossa meillä harmittomasta kaunottaresta on tullut todellinen riesa. Tulokas levisi nopeasti rantauduttuaan itärannikolle Massachusettsiin vuonna 1831. Länsirannikon Kalifornian rantakukka saavutti jo 1895. Tuorein valloitus on Louisiana, josta laji tavattiin ensi kerran vuonna 2018. Voimakkaana kilpailijana rantakukka syrjäyttää alkuperäistä kasvistoa ja eläimistöä. Kilpailukyvyn salaisuuksia ovat suuri siementuotanto ja kasvin koko. Risteytymisten kautta syntyneet muodot kasvavat jopa kolme kertaa eurooppalaisia rantakukkia kookkaammiksi. Yhdysvalloissa rantakukan istuttaminen, siirtäminen ja kaupittelu on kiellettyä parissakymmenessä osavaltiossa. Luonnossa haittalajia pyritään rajoittamaan tuomalla Euroopasta rantakukan luontaisia vihollisia, kasveja syöviä lehtikuoriaisia. Rantakukka sopeutuu ilmaston muutoksiin säätelemällä tarkoituksenmukaisesti kasvu- ja kukinta-aikataulujaan.

Kasvit entisajan elämässä

Leppälahti, Merja

Delfiinin hymy kätkee kärsimystä: Delfinaariokiellot yleistyvät - paitsi Kiinassa

Aulio, Kai