Produktionskedjan. Ditt ansvar för människan och miljön

Hur ser ett fysiskt och faktiskt hållbarhetsansvar ut på ett företag som producerar och köper produkter eller råvaror från länder med höga hållbarhetsrisker? Vilka investeringar krävs utifrån resurser och ny kunskap? Vad innebär uppföljning för inköpare och upphandlare? Produktionskedjan ger svaret på ”hur” vi kan arbeta praktiskt med frågorna. Boken ska förmå alla samhällsaktörer att kunna ställa kritiska frågor inom ämnet hållbarhet och företagande. Varje kapitel avslutas med checklistor och frågeställningar som måste besvaras för att läsaren ska komma närmare hållbarhetsfrågan och de operativa aspekterna inom ett företag eller offentlig förvaltning. Boken riktar sig till den nya hållbarhetsgenerationen, på både högskolor, inom näringslivet och till de som bevakar frågorna inom medier och civilsamhället. Boken är intressant för alla aktörer som har ett operativt och bevakande intresse i hållbarhetsfrågorna: mänskliga rättigheter, arbetstagarnas rättigheter, miljö, antikorruption och företagande. Den är dessutom relevant för alla som hanterar inköps- och upphandlingsfrågor.

Parul Sharma är människorättsjurist med fokus på hållbarhetsfrågor. Pågrund av sitt gedigna arbete inom hållbara produktionskedjor i högriskländer har hon rankats som en av Sveriges främsta hållbarhetsexperter. Sedan 2004 har hon arbetat både i och med storbolag globalt. År 2017 rankades hon av Veckans Affärer som näringslivets mäktigaste kvinna inom kategorin "Samhällsförändrare", och 2018 som den mäktigaste inom biståndsdebatten. År 2020 fick Parul Giraffpriset för sitt mångåriga arbete för mänskliga rättigheter och hållbarhet.

Hatar Gud kvinnor?

Benson, Ophelia; Stangroom, Jeremy

Elon Musk : Tesla, SpaceX och jakten på en fantastisk framtid

Vance, Ashlee

Miljökommunikation och hållbar utveckling - stärk ditt varumärke och skapa affärsnytta

Enell, Magnus

Vad är mänskliga rättigheter?

Roth, Hans Ingvar

Leda bra eller leda bäst – 8 steg som hjälper dig att hitta nyckeln till både ditt och dina medarbetares hjärta

Ekmark, Peppe