Pako yli Suomenlahden : ihmissalakuljetusta Virosta Suomeen 1940-1944 : Kirjokansi

Ihmissalakuljetusta öisellä Suomenlahdella Toisen maailmansodan aikana Suomeen pakeni Virosta tuhansia Saksan ja Neuvostoliiton miehitystä pelkääviä ihmisiä. Entiset pirtun salakuljettajat auttoivat virolaisia ylittämään Suomenlahden vaarallisilla öisillä venematkoilla. Pienten veneiden määränpäänä oli Helsingin itäinen saaristo ja Suomen rannikoiden turva. Pakolaisvirta oli vilkkainta syyskesästä 1943 aina helmikuuhun 1944. Ihmisten lisäksi järjestelmässä liikkui suuria summia rahaa. Keitä pakolaisveneiden kuljettajat olivat, ja miten suomalaiset auttoivat virolaisten pakomatkaa? Eero Haapasen edellinen teos Sörkan rysäkeisarit huomioitiin ilmestyessään Vuoden työväentutkimus 2015 -palkinnolla.

Agentti Sonja: äiti, sotilas, rakastajatar, vakooja

MacIntyre, Ben; Nurmi, Aura

Agentti Sonja : äiti, sotilas, rakastajatar, vakooja

Macintyre, Ben