Päätön ritari : kauhutarinoita keskiajalta

”Miksi jähmetytte kammoksuen nähdessänne minut värittömänä? Tokihan jokainen elävä haalistuu kuolleiden keskellä.”

Elävien ja kuolleiden kohtaamiset ovat aina kutkuttaneet mielikuvitusta. Myös keskiajan Euroopassa kerrottiin tarinoita rauhattomista sieluista, niin jalosukuisista rouvista ja kirkkoruhtinaista kuin yksinkertaisista paimenista ja maalaisnaisistakin. Toiset aaveet olivat pahansuopia ja väkivaltaisia tai ennustivat tuhoa ja kuolemaa, kun taas hyväntahtoisemmat kaipasivat elävien apua. Löytyypä tarinoista huumoriakin väristysten vastapainoksi.

Päätön ritari sisältää valikoiman kertomuksia, jotka aikoinaan tunnettiin Suomessa ja muualla Euroopassa mutta joista suurin osa vajosi myöhemmin unohduksiin. Kokoelman on koonnut, suomentanut ja taustoittanut keskiajan kulttuuriin perehtynyt historiantutkija Marko Lamberg.

Päätön ritari : kauhutarinoita keskiajalta

Lamberg, Marko