Operaatio Hokki : Päämajan vaiettu kaukopartio

Tieto-Finlandia-ehdokas 2011! Suomen suurimman maahanlaskuoperaation salassa pidetty tarina Mannerheim-ristin ritari Ilmari Honkanen sai jatkosodan viimeisinä viikkoina tehtäväkseen johtaa kaukopartioiskun Petroskoin ratapihalle. Viisikymmentä partiomiestä lennätettäisiin vesitasoilla vihollisen selustaan. Operaatio Hokiksi nimetyn partion oli tarkoitus halvaannuttaa vihollisen rautatiekuljetukset Aunukseen ja Pohjois-Karjalaan vuorokausiksi aivan aseleponeuvotteluiden alla. Operaatio Hokki kertoo ensimmäistä kertaa Suomen suurimman maahanlaskuoperaation tarinan kokonaisuudessaan. Suunnitelma ja sitä varten koottu joukko olivat erinomaisia, mutta iskun koittaessa lähes kaikki meni pieleen: yksi kuljetuskone putosi, huoltotäydennystä pudottaneen koneen lentäjä törmäsi juovuksissa puuhun, ja partion johtaja sairastui. Suunnitelmien muuttumisesta, kiivaasta takaa-ajosta ja raskaista kantamuksistaan huolimatta joukko häiritsi rataliikennettä ja toimi vihollisen selustassa lähes kuukauden. Sotatoimet katkesivat Päämajan hämmentävään radiosanomaan: "Aselepo tullut voimaan eilen klo 07: kaikki vihollisuudet lopetettava." Hokin miehet oli ollut tarkoitus noutaa lentokoneella, mutta joukko joutui lopulta kävelemään Suomen puolelle. Operaatio on jatkosodan värikkäimpiä tapahtumasarjoja. Sodan jälkeen siitä vaiettiin, sillä partiotoiminta jatkui aselevosta sopimisen jälkeen. Kapteeni Honkasen sairastuttua kirjoittajan isoisä luutnantti Antti Porvali jäi partion johtajaksi ja toi joukon Suomeen. Teos perustuu Antti Porvalin kätkemään sotapäiväkirjaan, veteraanien haastatteluihin sekä säästyneisiin valokuviin. Ylikonstaapeli Mikko Porvali (s. 1980) on tutkinut jatkosodan aikaisia tiedustelutehtäviä myös kiitetyssä ja keskustelua herättäneessä teoksessaan Vakoojakoulu.

Atena

Operaatio Hokki : Päämajan vaiettu kaukopartio