Näin kasvatat lapsestasi mukavan aikuisen

Pärjäähän lapseni maailmassa?

Kasvaakseen aikuiseksi, jolla on terve itsetunto, lapsi tarvitsee rakkautta ja rajoja. Kirja opastaa käytännön esimerkein ja ohjein vahvistamaan tunnetaitoja ja perheen sisäistä yhteispeliä.

Jokainen vanhempi toivoo lapselleen parasta, mutta arjen kiireissä on vaikea osata huomioida lapsen näkökulma ja erilaiset tarpeet. Lapsi vasta opettelee ihmisenä olemisen taitoja. Monet tunteet ja tilanteet tulevat outoina ja yllätyksellisinä, ja oppimiseen vaikuttavat niin kehityksen vaiheet, lapsen temperamentti kuin ympäristön esimerkit. Kaikkein tärkeintä on vuorovaikutus aikuisen ja lapsen välillä. Kaija Puura esittää havaintoja lapsen maailmasta arkisten esimerkkien kautta. Kirja antaa eväitä arjen keskelle, auttaa vanhempaa huomaamaan oman käytöksensä piirteitä ja kertoo, kuinka vaikeissa tilanteissa voisi toimia toisin. Kasvaakseen mukavaksi aikuiseksi lapsi tarvitsee rakkautta ja rajoja, tunnetaitojen opettelua ja arvostusta. Mukavalla aikuisella on terve itsetunto, hän hyväksyy itsensä ja muut, toimii ajatustensa ja arvojensa mukaan, on johdonmukainen ja pyrkii sovittelemaan ristiriitoja rakentavasti. Kaikkeen tähän riittää, että lasta kuuntelee, tukee ja kannustaa.

Kaija Puura toimii lastenpsykiatrian professorina Tampereen yliopistossa ja ylilääkärinä Tampereen yliopistollisessa sairaalassa. Hän on kysytty luennoitsija ja aktiivisesti alansa maailmanjärjestöissä mukana. Hän on tutkinut erityisesti pienten lasten kehitykseen ja mielenterveyteen vaikuttavia asioita ja neuvolan mahdollisuuksia tukea vanhempia.

WSOY 1. painos

Hyvä itsetunto

Keltikangas-Järvinen, Liisa

Hyvä itsetunto