Maan alla: vakoilua, vastarintaa ja urkintaa Suomessa 1941-1944

Toisen maailmansodan aikana Suomessa käytiin sotaa monin tavoin. Piilossa katseilta toimi järjestäytynyt ryhmä vasemmistolaisia, jotka auttoivat Neuvostoliittoa jopa vuoteen 1945 asti. Mukana on kirjava joukko ihmisiä, joita yhdisti kommunistinen aate. Kullakin oli oma tehtävänsä aatteen ylläpitämisessä, oli kyse sitten tiedustelusta tai logistiikasta. Salailu oli kuitenkin ehdottoman tärkeää, ja moni tunsi toverinsa vain salanimeltään.

Maan alla: vakoilua, vastarintaa ja urkintaa Suomessa 1941–1944 (1985) on Jukka Rislakin tietokirja sodanvastustajista Suomessa toisen maailmansodan aikana. Teos kertoo erilaisten avainhahmojen tarinat, jotka perustuvat haastatteluihin ja kirjallisiin lähteisiin.

Jukka Rislakki (s. 1945) on palkittu suomalainen kirjailija ja toimittaja, joka tunnetaan historiaa käsittelevistä tietokirjoistaan. Hänen teoksiaan ovat Erittäin salainen: vakoilu Suomessa (1982) ja Olematon vakooja (2017).

Saatan kuolla jo rajalla: Suomen ja Neuvostoliiton vakoilusodan hahmoja

Rislakki, Jukka

Tiedustelu ja vakoilu: opit, operaatiot, agentit

Rislakki, Jukka; Vartiala, Matti; Haapaniemi, Tuukka