Laurentius Krönika, Hären som försvann

Överlever Edurons ädla föresatser Varghuvuds djuriska blodtörst? Erbjudande om hjälp i frihetskriget kommer från oväntat håll. Hur långt är Eduron beredd att gå?

Rannvi är den yngsta någonsin att träda i den Höges främsta tjänst. Är hennes sökande efter förbjudna kunskaper till allas gagn eller för hennes egen?

Laurentius oroas av den Höges spådom och omprövar gamla sanningar i sökandet efter den okände fienden:

"Upp ser jag redan

ur askan en annan,

mörkare makt

med kronan stiga".

”Hären som försvann” är andra delen av ”Laurentius Krönika”. Insatserna höjs när kriget tvingar var och en välja väg. Vi följer karaktärerna från första delen när deras vardag rycks undan.

Mammuten, eller Jörn Donners efterlämnade handlingar. Första delen : om illamåendets historia i Finland

Donner, Jörn

Finland 1944 : mellan Hitler och Stalin