Kieli tarttuu leikiten: varhennettu kielenopetus

Kielenoppiminen tapahtuu leikiten, kun lapsi pääsee vieraan kielen ympäröimäksi laulujen, lorujen ja leikkien avulla. Pieni oppija saa aloittaa rohkein askelin kielipolkunsa kannustavassa ja innostavassa vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Kirjassa yhdistyvät opetusta rikastavat käytännön ideat sekä ymmärrys varhennetun kielenopetuksen pedagogisesta ja tavoitteellisesta toimintaympäristöstä. Kirjan teemakokonaisuudet ja niihin liittyvät leikit, laulut ja toimintaideat antavat opettajalle valmiuksia rakentaa itse monipuolista opetusta omien oppilaiden tarpeet ja kiinnostuksen kohteet huomioiden. Kieli tarttuu leikiten on kirjoitettu varhennettua A1-kieltä opettaville ja kaikille kielenoppimisesta kiinnostuneille. Teoksen käytännön esimerkit nousevat varhennetusta englannin kielen opetuksesta, mutta ne ovat sovellettavissa eri kielille. Ilona Leimu on luokanopettajana Kokkolassa englanninkielisessä CLIL-opetuksessa 1.-4. luokilla. Tämän ohella hän on yli 20 vuoden ajan kehittänyt vieraan kielen opetusta suomenkielisillä 1.-2. luokilla ja viime vuosina toiminut täydennyskouluttajana toiminnallisen varhennetun kielenopettamisen parissa.

PS-kustannus 1. painos

Lapsen kielenkehitys - Vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys

Niemitalo-Haapola, Elina; Haapala, Sini; Ukkola, Soile

Ajan merkit : historian käyttö ja opetus