Kiehtovat geenit: Mihin geenitietoa käytetään?

Mikä geeni on ja mitä se tekee? Pitäisikö geenitiedosta olla huolissaan?

Tietomme geeneistä lisääntyy huimaa tahtia. Tutkimustietoa ei saada vain yksittäisistä geeneistä, vaan koko perimästä kaiken aikaa yhä nopeammin ja halvemmalla. Geenitietoon kohdistuu suuria odotuksia, mutta samanaikaisesti lisääntyy pelko siitä, mihin kaikkeen sitä voidaan käyttää.

Kiehtovat geenit - Mihin geenitietoa käytetään? tarjoaa lukijalleen monipuolisen tietopaketin geeneistä. Joukko alan asiantuntijoita kertoo käytännönläheisesti ja yleistajuisesti geenitiedon tuomista mahdollisuuksista ja kiistakysymyksistä. Teoksessa käsitellään esimerkkien kautta suomalaisten geeniperimää, geenien muokkausta, geenien ja ympäristön vuorovaikutusta, genetiikan etiikkaa ja geenitiedon kaupallisuutta. Kirja kertoo muun muassa, mitä hyötyä geenitesteistä on ja mitä sairauksia geeniterapian avulla voidaan parantaa. Entä mitä kaksostutkimukset kertovat meille ja mihin tutkimuksessa tarvitaan koe-eläimiä? Myös me suomalaiset olemme hyviä geenitutkimuksen kohteita, miksi niin? Miten geenejä voidaan muokata niin bakteereissa, kasveissa kuin ihmisessä?

Kirja sopii kaikille geeneistä, biologiasta ja lääketieteestä kiinnostuneille. Kirjassa on mielenkiintoista luettavaa esimerkiksi biologian ja lääketieteen opettajille ja opiskelijoille.

Ympäristö, arkkitehtuuri, estetiikka

Haapala, Arto; Honkanen, Martti; Rantala, Veikko