Kauppatavarana terveys: selviydy terveysväitteiden viidakossa

Miten erottaa oikea terveystieto huuhaasta, toimivat neuvot virheellisistä väittämistä? Lääketieteen tohtori, professori Juhani Knuuti opastaa kirjassaan ymmärtämään ja tulkitsemaan ympärillämme vellovia, usein varsin ristiriitaisia terveysväittämiä. Terveyteen ja hyvinvointiin liittyvää tietoa on nykyisin verkossa runsaasti. Tiedon laadun ja oikeellisuuden arvioiminen on siksi yhä haastavampaa. Parhaimmillaan jaettu informaatio innostaa ihmisiä etsimään lisätietoa ja saa aikaan terveyttä edistäviä muutoksia elintavoissa. Pahimmillaan se on harhaanjohtavaa tai jopa hengenvaarallista. Kirjassa arvioidaan suosittuja terveysväitteitä tutkitun tiedon valossa. Kirjassa on analysoitu 72 erilaista terveysteemaa tai hoitoa ja niihin liittyvää yli 250 terveysväitettä. Analyysi perustuu tieteellisen kirjallisuuden huolelliseen arviointiin yleistajuisesti ja ymmärrettävästi - ja viesti on vastaansanomaton. Samalla kirjassa pohditaan tutkimukseen ja terveysväitteisiin liittyviä muita ilmiöitä. Miksi erikoiset terveysväitteet ovat niin suosittuja? Millä tavalla oma tulkintamme tiedosta syntyy? Mikä selittää virheellisten terveysuskomusten itsepintaisuutta? Miten tehdään lääketieteellistä tutkimusta? Kirja kannustaa oman arkijärjen tehokkaampaan käyttämiseen sekä kriittisen lukutaidon kehittämiseen. Kirjan järeän tietopaketin luettuaan lukija ymmärtää paremmin terveysväitteiden luotettavuutta sekä terveysviestinnän ilmiöitä.

Minerva Kustannus 1. painos

Uskomattomat uskomukset: ihmislepakoista energiaterapiaan

Vuento, Matti; Bäckman, Markus

Kuka oikein tietää: Kun mielipide haastoi tieteen