Kasvun rajat : 30 vuotta myöhemmin

Kun Kasvun rajat julkaistiin vuonna 1972, siitä tuli pian ympäristökirjallisuuden klassikko. Tietokonemallinnusten avulla raportti osoitti, kuinka luonnonvarojen riistäminen ja saastepäästöt vääjäämättä johtavat maapallon ympäristötuhoon, ellei kehityksen suunta muutu. Syvällisen ja ennakoivan yhteiskunnallisen uudistuksen avulla voitaisiin estää ihmiskunnan ekologista jalanjälkeä kasvamasta yli planeetan kantokyvyn. Uudistus saataisiin aikaan muuttamalla teknologiaa, kulttuuria ja instituutioita. Tämä laitos Kasvun rajoista perustuu 30 vuoden aikana kertyneeseen lisätietoon ja uuteen tutkimukseen. Sen aineistot ja analyysit osoittavat muutoksen välttämättömyyden. Vaikka ihmiskunta on ylittänyt maapallon kantokyvyn rajat, tästä seuraavia ongelmia voidaan lievittää viisaalla politiikalla. Poliittista tahtoa ja teknologista osaamista jo on, ja nyt ne pitää ottaa käyttöön. Kysymys on lopulta koko ihmiskunnan tulevaisuudesta.

Kasvun rajat : 30 vuotta myöhemmin

Meadows, Donella

Ympäristön tila ja suojelu Suomessa

Hakala, Harri; Välimäki, Jari

Maailman tila 2002

Flavin, Christopher; Starke, Linda; Kiema, Ilari

Loppupeli : onko maapallo keikahduspisteessä?

Barnosky, Anthony

Suomen talouspolitiikan tulevaisuus : teoriasta käytäntöön

Patomäki, Heikki