In i Ukraina : En krigsdagbok

"Vi insåg tidigt att vi inte hade något val. Vi måste flytta till Ukraina och se kriget med egna ögon – och delta i det, faktiskt, på alla sätt ett par författare kan. Så vi gjorde oss av med ägodelarna på Öland, packade bilen och körde. Nu fanns ingen återvändo. Det här är inget objektivt reportage, det är vår dagbok. Från ett krig vi valde att söka upp, från en överlevnadskamp för hela vår civilisation. Allvarligt talat: vad skulle vi annars skriva om?"

Thomas Engström och Margit Richert

När kriget i Ukraina bryter ut förändras hela säkerhetsläget i Europa. Sverige vill gå med i Nato, globala sanktioner införs, det talas om en stundande energikris. Under tiden faller bomberna obönhörligt i vår omedelbara närhet. De flesta knyter näven i fickan, tar till paroller mot kriget och öser sympatier över ett krigshärjat Ukraina samtidigt som de kräver kraftfulla beslut av världens makthavare.

Två av landets mest kända författare och debattörer sätter sig istället i bilen och kör till händelsernas centrum för att med egna ögon bevittna vad det är som pågår. För att skriva ner, för att förstå och för att ge en fördjupande analys. Det är fasansfulla bilder, men också bilder av styrka och mod, av kärlek och omsorg, av människor och deras öden.

In i Ukraina är ett unikt tidsdokument, skrivet och publicerat i realtid på ett sätt som böcker mycket sällan är. På ett liknande sätt som Stig Dagerman hudlöst skildrade ett sönderbombat Tyskland efter kriget visar Thomas Engström och Margit Richert här upp ett naket och sårbart Ukraina som kämpar för sin överlevnad.

Ukraina : gränslandet

Laurén, Anna-Lena; Lodenius, Peter