Hyökkäys Tohmajärveltä 1941: Taistellen takaisin 1944

Kirjassa on yleisesityksenä kerrottu jatkosodan alussa Tohmajärveltä tapahtuneesta 7.Divisioonan (Kalpadivisioona) hyökkäyksestä ja sen etenemisestä Moskovan rauhan rajan yli Laatokan Karjalaan ja Syvärille 10. heinäkuuta 1941 alkaen. Kesän 1944 vetäytymistaisteluista 7.Divisioonan osalta kerrotaan myös. Käydyt taistelut ovat pääosin luettavissa itsenäisinäkin ilman että tarvitsee tuntea aiempaa historiaa taisteluista. Näin kirja toimii eräänlaisena hakuteoksena. Värtsilän ympäristö, Pälkjärvi, Pirttipohja, Kirkkolahti, Kontio-Leppälahti, Hämekoski, Kirjavalahti, Tohmajoki, Leppäselkä, Särkisyrjä, Multamäki, Kiteenjoki, Louhimäki, Latvasyrjä, Vieremäjärvet, Rautalahti, Sortavala, Latva, Pyhäjärvi, Petroskoin eteläpuoli, Syväri, Orenshenskoje, Gora . . . Kirjassa kerrotaan muun muassa yllämainituissa paikoissa sekä monilla muilla seuduilla käydyistä raskaista taisteluista, joita Tohmajärveltä hyökkäyksensä aloittanut divisioona kävi etenemistiellään Laatokan Karjalaan, Itä-Karjalaan ja Syvärille sekä vetäytyessään Syväriltä. Divisioona toimi hyökkäyksessä osana Erik Heinrichsin komentaman Karjalan Armeijan kokoonpanoa. Kirjan loppupuolen kuvaliitteessä, Liite 3, on esitelty 7.Divisioonan käytössä ollut tykistö asianmukaisine selostuksineen tykkien ominaisuuksista. Kirja toiminee myös pääosiltaan 7.Divisioonan epävirallisena historiikkina, koska vastaavaa teosta ei ole aiemmin tiettävästi julkaistu.

Suomen historia : maa ja kansa kautta aikojen

Virrankoski, Pentti