Höga kostnader och låg patientnytta: Att utvärdera insatser i hälso- och sjukvård

Hälso- och sjukvårdens kostnader ökar i snabb takt. Den åldrande befolkningen tillsammans med den medicintekniska utvecklingen talar för en fortsatt kostnadsökning. För att klara finansieringen av framtidens vård kommer därför prioriteringsfrågor att vara centrala.

I rapporten undersöks dagens processer för prioritering i hälso- och sjukvården. Är de tillräckliga för att säkerställa att de nya läkemedel, de kirurgiska ingrepp och den medicinteknik som införs ger verklig patientnytta till en rimlig kostnad? I rapporten ges flera exempel på insatser i vården som tar väsentliga resurser i anspråk trots att det saknas underlag som visar att de har verklig patientnytta. Författaren lämnar även rekommendationer om hur processerna för prioritering kan stärkas och hur hälso- och sjukvården kan utvecklas som kunskapsorganisation.

Rapporten är en del i SNS forskningsprojekt Vårdens och äldreomsorgens organisering och finansiering.

Uppdrag: hälso- och sjukvård

Eklund, Anders; Andersson, Gösta; Larsson, Sven; Maathz, Göran; Rönström, Kristian

Privata företag inom skola, vård och omsorg i de nordiska länderna

Näringsliv, Svenskt