…heta vågor genom unga kroppar

Heta vågor genom unga kroppar är en roman baserad på minnen från min ungdomstid på sjuttiotalet. Jag växte upp på en lantlig idyll bland mindre byar och samhällen och med en mellanstor stad på mopedavstånd. När jag skaffade en egen bil fick jag en större aktionsradie och ett socialt liv fyllt av nöjen och umgänge med likasinnade i trakten. Det var viktigt att bilen gavs en personlig stil och att den innehöll en musikanläggning som på kvällarna kunde sprida ungdomskulturen på stadens gator. Helst skulle den också ha tillräcklig med kraft i motorn för att åstadkomma ordentliga däcksskrik vid trafikljusen. Jag deltog i de flesta gemenskaper i trakten från gammeldans i nedlagda skolor till raggargäng. Ena kvällen var det bilkortege i jeanskostym storgatan upp och storgatan ned, andra kvällen var det kavaj på dansrestaurang. Vi utforskade de olika musikgenrer som blommade ut på sjuttiotalet. Symfonirock, hårdrock och inte minst proggen. Vi avlyssnade nya LP-skivor på platsgrammofoner och Hi-Fi-anläggningar med hemmasnickrade högtalare. Detta är en bok för femtiotals- och sextiotalsgenerationerna. Läs och minns.

Nytt tak på Bergängs kyrka

Höckergård, Torgil