Havaintoja Afrikasta, eli, kuinka ajaa 27-vuotias linja-auto Kapkaupungista Suomen Saloon

”Päivä oli ollut pitkä ja yleinen matkaväsymys taitaa jo painaa yhtä jos toistakin. Mutta ei auta. Jatkettava on kun kerran on aloitettu. Ei täältä jumalan selän takaa niin vain kotiinkaan lähdetä. Sitä paitsi eihän tämä mitään lomaa ole, tämä on pikavuoroilua.” Suomalainen retkue seikkailee ilman oppaita ja omin päin Afrikassa 27-vuotiaalla linja-autolla, tavoitteenaan ajaa kulkupeli aivan mantereen eteläisimmästä nurkasta Egyptiin ja lopulta aina koti-Suomeen asti. Miten suomalainen mies reagoi, kun taskuvarkaat vievät lompakon sähköttömässä kaupungissa Botswanassa ja pakenevat viidakkoon? Entäpä kuinka ostaa pimeää dieseliä polttoainepulasta kärsivän Etiopian maaseudulta? Mitä pitäisi tehdä, kun auto syttyy palamaan keskellä yötä Sudanin aavikolla? Kaikki selviää aikanaan ja kaikesta voi selvitä. Pikavuoro maailman ympäri -projekti vei neljän vuoden aikana vanhan Suomeen rekisteröidyn linja-auton 38 maahan eri puolella maailmaa. Havaintoja Afrikasta kertoo tämän matkan viimeisestä, 152 päivää kestäneestä ja yli 20 000 kilometriä pitkästä puristuksesta halki Afrikan ja Euroopan.

Panamericana: seikkailuja Latinalaisen Amerikan maanteillä

Länttä ja itää: seikkaluja Pohjois-Amerikan ja Siperian maanteillä

Tölli, Tomi

Länttä ja itää : seikkailuja Pohjois-Amerikan ja Siperian maanteillä (autoillen ja lentämättä maailman ympäri, osa 2)