Gamla brev om Sherlock Holmes

Den här e-boken är perfekt läsning för dig som är en äkta Sherlock Holmes-fanatiker, eller om du har författar-ambitioner.

I de här rätt korta texterna skriver Sherlocks skapare, författaren Arthur Conan Doyle, om de märkliga förfrågningar han fick från sina många fans.
Du får läsa om de många personer som skrev till Doyle i tron att mästerdetektiven var en riktig person och de märkliga resultat det här innebar.

Det mest spännande i den här e-boken är att författaren själv berättar hur han flera gånger tog sig an riktiga kriminalfall – och faktiskt löste några av brotten.

Den här texten skrevs av författaren Arthur Conan Doyle, (1859–1930), och publicerades första gången på engelska år 1922 i tidningen ”Strand Magazine”. Arthur Conan Doyle var ursprungligen läkare och skapade rollfigurerna Sherlock Holmes och doktor Watson med några av sina kollegor och lärare som förebilder.

Den här översättningen till svenska publicerades år 1923 och gjordes av Hanna Flygare (1843–1925) samt Märta Lindqvist (1888–1939). Hanna Flygare var en av 1900-talets flitigaste översättare med över 200 titlar. Märta Lindqvist var framför allt känd som kolumnist i Svenska Dagbladet. Men hon var också en flitig översättare med både norske Knut Hamsun och berättelserna om Arsène Lupin på sin meritlista.

Gamla brev om Sherlock Holmes - Återutgivning av texter från 1923