Euroopan toivo. Esseitä ja puheita 1978–2002

Euroopan toivo on suomalaisille lukijoille räätälöity valikoima Václav Havelin (1936–2011) aiemmin Suomessa julkaisemattomia puheita ja kirjoituksia. Tekstien punaisena lankana kulkee Euroopan tehtävän ja historian puntaroiminen: Havel pohtii, miten Euroopasta voitaisiin rakentaa oikeudenmukaisempi paikka elää.

Havel oli idealisti, joka muutti Eurooppaa. Elämänsä aikana hän ehti toimia kirjailijana, toisinajattelijana ja presidenttinä, eikä hän tahtonut sitoutua mihinkään poliittisiin ideologioihin, tulivat ne sitten vasemmalta tai oikealta. Euroopan toivo esittelee Havelin vision kylmän sodan jälkeisestä Euroopasta. Euroopan nykyisessä poliittisessa tilanteessa hänen ajattelunsa on ajankohtaisempaa kuin koskaan.

niin & näin 1. painos

Yhteiskuntafilosofia

Räikkä, Juha

Matkalla Maahan : politiikka ja uusi ilmastojärjestys

Latour, Bruno; Malinen, Päivi; Lehtonen, Turo-Kimmo

Demokratian karikot : Itäinen Eurooppa suuntaa etsimässä

Miklóssy, Katalin; Nikula, Jouko

Demokratian karikot: Itäinen Eurooppa suuntaa etsimässä

Nikula, Jouko; Miklossy, Katalin; Nikula, Jouko

Vapiseva Eurooppa: Mitä seuraa eurooppalaisen politiikan kaaoksesta?

Ronkainen, Antti & Mykkänen, Juri (toim.)