Draksådd : Om haverier och fiaskon när "kommunen ska sättas på kartan

Draksådd handlar om svenska sätta-kommunen-på-kartanhaverier. Dessa är tillräckligt många för att utgöra en epidemi, en sjuka. Christian Daun besöker några av de mest omtalade: det kinesiska hotellkomplexet Dragon Gate, återstoden av hundramiljonersfloppen Medeltidens värld men också den borttynande bruksorten Lesjöfors, som håller på att förlora sin plats på kartan.

Boken heter Draksådd av en anledning. Många svenska kommuner gör samma misstag, gång på gång. Men varför? Vad är det som tvingar kommunerna till dessa desperata initiativ?

Draksådd är en både rolig och ilsken reportagebok om vårt nya Sverige, om vad som händer i ett land när marknadskrafterna är de enda krafterna som samhället litar på.

Draksådd

Daun, Christian

Världens största politiska skandaler

Wall, Gunnar