Det vackraste på den svarta jorden : [roman]

Plötsligt dyker en halv mumifierad katt upp i ett höstdystert Helsingfors. Papyrologen Martin Green har köpt den i en skum liten butik i Kairo. Den arma katthalvan är lindad i papyrusremsor och det är dem Martin är ute efter. Martins goda vän Felix har uppfunnit ett datorprogram som kan foga samman trasiga saker och tillsammans försöker de tyda vad som står på papyrusremsorna.

Katten är en sensation och Martin och Felix får snart sällskap av andra papyrusforskare från Finland och USA. Journalister, studenter och militanta kattvänner samlas. En skeppsredare och en grekisk städerska ansluter sig till sällskapet.

De sköra papyrusfragmenten bär verkligen på en fantastisk hemlighet, spåren leder till Lesbos, Sapfos ö. Men också den här mumien verkar föra med sig en förbannelse. Livet för dem som samlats kring katthalvan kompliceras; hot, och till och med ond bråd död ligger i luften.

Men först och främst handlar det om kärlek. I Erik Wahlströms nya roman är många på jakt efter någon att älska. Martin upptäcker att någonting saknas i hans forskarliv. Den stenrika skeppsredaren Fafoutakis drömmer om odödlighet men vad har man för glädje av det om man är ensam?

Det vackraste på den svarta jorden är en lekfull komedi med tragikomiska inslag. Ödet bollar med romanpersonerna och kärleken hittar man inte alltid där man först letar efter den. Men boken är också en thriller som handlar om vad trogen kärlek, geniala upptäckter och forskaravund kan leda till.

SWE EISBN: 9789515232687

Espoo-Esbo, Helsinki-Helsingfors, Kauniainen-Grankulla, Vantaa-Vanda