De fyra rättrådiga: Stenen genom fönstret. Återutgivning av deckarnovell från 1942

Det är en lugn vårkväll på detektivbyrån när lord Geydrew dyker upp.

Hans dotter gifte sig samma morgon med en rik bankir från Australien.
Men precis innan hon skulle kliva ombord på en båt för smekmånaden blev hon bortrövad av en äldre mystisk man.

I den här deckaren får du träffa ”de fyra rättrådiga” som har gjort det till sin uppgift att straffa dem som begått brott utan att bli straffade.
De fyra hämnarna är ursprungligen Manfred, Gonsalez, Poiccart och Merel. När den senare dör tar man in tillfälliga medlemmar.
Efter att ha avslöjats av myndigheterna bildar trion detektivbyrån Silvertriangelns män.

Det här är en av många detektivberättelser av den brittiska författaren Edgar Wallace (1874–1932).
Under flera decennier i början av 1900-talet var Wallace världens mest populära äventyrs- och deckarskribent. Hans böcker såldes i miljonupplagor – trots att han ofta publicerade 5-10 per år.

Den här texten publicerades år 1942 i tidskriften ”Detektiv-journalen” med titeln ”Stenen genom fönstret”. Berättelsen publicerades ursprungligen på engelska år 1928 i novellsamlingen ”Again the three just men” med titeln ”The abductor”.

Översättningen publicerades anonymt.

Eftersom den här texten skrevs redan i början av 1900-talet har vi också kompletterat texten med en ordlista över sådana ord och namn som kan vara svåra att känna till i dag.

Familjealbum : minnen, historia, utvikningar

Groth, Joakim