Churchillin kolmas maailmansota - Brittien suunnitelmat hyökätä Neuvostoliittoon

Kun pääministeri Winston Churchill 8.4.1945 ilmoitti radiopuheessaan Saksaa vastaan käydyn sodan viimein loppuneen, hänellä oli mielessään jo suunnitelma, joka toteutuessaan olisi merkinnyt uuden sodan aloittamista. Keväällä 1945 puna-armeija jatkoi etenemistään kohti Länsi-Eurooppaa, Saksa oli raunioina, Britannia ja Ranska käytännöllisesti varattomia ja Yhdysvallat kääntänyt katseensa Euroopasta kohti Tyynenmeren sotatapahtumia. Sodanjälkeinen Britannia näytti olevan haavoittuvassa asemassa. Churchill näki vain yhden tavan pysäyttää Stalinin pyrkimykset ottaa Puola ja koko Itä-Eurooppa hallintaansa. Hän määräsi välittömästi laadittavaksi suunnitelman liittoutuneiden massiiviselle hyökkäykselle Neuvostoliittoa vastaan 1.7.1945. Tämä huippusalainen suunnitelma, operaatio ”Unthinkable”, piti sisällään turvautumisen Saksan armeijaan ja jopa atomipommin käyttöön. Kolmannen maailmansodan toimintasuunnitelma valmistui, vaikka Churchillin sotilasneuvonantajat varoittivat sen toteuttamisesta. Operaatio ”Unthinkable” kuitenkin haudattiin, kun Churchill kärsi tappion vuoden 1945 vaaleissa Clement Attleen työväenpuolueelle. Jonathan Walkerin teos on ainutlaatuinen selonteko sodasta, josta olisi voinut tulla todellisuutta. Teos perustuu laajaan lähdeaineistoon mm. Churchillin arkistosta, Puolan Sikorski-arkistosta, Britannian kansallisarkistosta sekä Imperial War Museum -sotamuseosta.

Minerva Kustannus 1. painos

Walker, Jonathan

Iso-Britannia

Pekonen, Pauliina