Berlin : med en vägledning till det kommunistiska och nazistiska Berlin

Få europeiska huvudstäder har en sådan magisk attraktionskraft som Berlin. Mer än någon annanstans ryms här hela 1900-talets historia: Första världskriget och det tyska kejsardömets undergång, Weimarrepubliken och Hitlertiden, följt av det kalla kriget där staden delades och blev till ett politiskt spänningsfält mellan öst och väst. Efter återföreningen är Berlin återigen det mäktiga Tysklands huvudstad men har ändå bevarat sina kontraster och sin alternativa stil.
Om allt detta vet Jan Mosander att berätta. Under sina år i Tyskland och Berlin kom han att träffa personer som Albert Speer, Hitlers favoritarkitekt och rustningsminister, och Emmy Göring, Hermann Görings änka. Han blev avlyssnad och övervakad under sina kontakter med kända östtyska oppositionella som Wolf Biermann och Robert Havemann. Boken guidar oss i spåren till diktaturernas Berlin och berättar de många oskrivna historierna. Men givetvis får vi också ta del av den allra senaste informationen om en stad i ständig förändring.
Med sin värme, nyfikenhet och personliga ton har Mosanders bok om Berlin etablerat sig som en av de mest populära reseböckerna. När den nu utkommer i efterlängtad nyutgåva är det med nya spännande kapitel där vi bland annat kan läsa om en gigantisk fartygshiss, kommunisten från Småland och hur de gamla partipamparna bodde i öst.
I boken finns också kartor som visar hur Berlinmuren gick, var Hitlers bunker låg och hur man hittar till andra historiska platser.

JAN MOSANDER var Expressens korrespondent i Tyskland i början av 1970-talet och Sveriges Radios korrespondent i mitten av 1990-talet. Han har under åren väckt stor uppmärksamhet med sina grävande reportage och belönats med många priser. På Fischer & Co har han tidigare utkommit med två rosade böcker.

"Det är lättsamt och angenämt och kunnigt. Det borde göra de flesta läsare nyfikna på Berlin"
Sydsvenska Dagbladet

"en underhållande mix av resguide, historiebok och journalistminnen med fokus på stadens ofta nattsvarta 1900-talshistoria."
Måns Ivarsson, Allt om resor
EPUB3: Fixed format

Bland spioner, kommunister och vapenhandlare

Bland spioner, kommunister och vapenhandlare - Del 1