Aspergerin syndrooma ja hyvätasoinen autismi

Puhuttaessa Aspergerin syndroomasta tai ns. hyvätasoisesta autismista käsitellään lastenkin osalta yksilöitä, joilla voi samanaikaisesti olla sekä erityislahjakkuuksia että vaikeuksia sosiaalisessa kanssakäymisessä. Onkin selvää, että tällainen lapsi on haaste niin vanhemmille, sisaruksille kuin myös muille heidän kanssaan tekemisissä oleville. Tämän Aspergerin syndrooma ja hyvätasoinen autismi -teoksen tavoitteena on olla sekä opas vanhemmille, perusteos alan ammattilaisille ja tietolähde muille Aspergerin oireyhtymän ja hyvätasoisen autismin kanssa tekemisissä oleville. Tässä kirjassa maailman johtavat aiheeseen perehtyneet psykologit antavat keinoja toimia lasten kanssa. Olipa lapsella sitten epätavallisia kiinnostuksen kohteita, tavanomaisesta poikkeavaa käytöstä – erityisesti sosiaalisissa tilanteissa – Aspergerin syndrooma tai hyvätasoinen autismi, tämä teos sisältää runsaasti käytännön esimerkkejä ja keinoja lapsen auttamiseksi. Toimintavinkkejä annetaan esimerkiksi sisarusten ja ikätovereiden kanssa toimimisen helpottamiseksi, sopivan käytöksen sääntöjen ymmärtämiseksi sekä aktiiviseen osallistumiseen koulu- ja perheelämään. Teoksessa käsitellään myös parhaita kouluratkaisuja, koulutukseen liittyvien oikeuksien toteuttamista, terapian tehokasta hyödyntämistä, vertaistukiryhmiä ja lääkitystä. Käytännönläheisyys ja kaivattu perustieto aiheesta sekä helpottaa vanhempien arkea että antaa ammattilaisille työkaluja toimintaan autismin kirjoon kuuluvien lasten parissa.

Revitty elämä : erityislapsen matka aikuisuuteen

Kajaste, Marleena

Nepsy-opas : tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin

Nepsy-opas: tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin