Asiantuntijasta esimies: innostusta ja arvostusta esimiestyöhön

Esimiehen keskeinen tehtävä on ihmisten johtaminen, vuorovaikuttaminen. Olla esimies on jotain kokonaan muuta kuin olla asiantuntija. Tämä oivallus jää monilta esimiestehtävään päätyneiltä tekemättä. Tuloksena saattaa olla tilanne, jossa sekä esimies että alaiset voivat huonosti. Tai sitten käy onnellisemmin: esimies tunnistaa roolinsa ja löytää uuden identiteetin. Johtamisesta on tullut taitolaji. On opittava paljon, saatava itseluottamusta, jämäkkyyttä, joustavuutta ja tilannetajua - kykyä vastata luontevasti ja spontaanisti erilaisiin odotuksiin. Tehokas organisaatio arvostaa sekä asiantuntijoita että esimiehiä. Se auttaa esimiehiä kehittymään omien ainutlaatuisten vahvuuksiensa varassa. Syntyy ammattimainen tapa olla esimiehenä. Tämä kirja esittelee erilaisia asiantuntija-esimies-polkuja. Se tarjoaa tutkittua ja koettua tietoa, josta hyötyvät uudet ja vanhat esimiehet, asiantuntijat, esimiesasemaa tavoittelevat sekä esimiesten valitsijat ja kehittäjät.

Älykäs itsensä johtaminen: näkökulmia henkilökohtaiseen kasvuun

Sydänmaanlakka, Pentti

Kutsumusjohtaja

Aaltonen, Tapio