Andra sidans sköna diva, En bok om Ingrid Bergman

Då jag formulerade utställningen runt Ingrid Bergman och Stöde kom jag över ett rikt familjearkiv med fotografier, brev, minnen och annat. Det materialet presenterar jag nu i den här lilla skriften. På Sundsvalls museum visades vårvintern 2016 en större internationell utställning om Ingrid Bergman. Utställningen var producerad till hennes hundraårsjubileum 2015 och byggde på en exposé genom hennes konstnärskap. Till det bildmaterialet och de berättelserna producerade jag med stöd av Sundsvalls museum en lokal utställning. Ingrid Bergman har en lokal koppling till Sundsvall, hon gifte sig i Stöde kyrka 10 juli 1937 med Petter Aron Lindström. Stöde var då en egen kommun, nu är det en del av Sundsvalls kommun. Under 15 år kom Ingrid att vara en integrerad del av familjen i Stöde. Petter Arons syskon, blev likaväl Ingrids syskon, hennes svärföräldrar tog till sig den livfulla vackra unga kvinnan.

Petter Österlund, författare

Baksidestext av Lars T Johansson
(skådespelare och programledare i radio):

Bilden av Ingrid Bergman; är kanske just det, för de flesta av oss, en bild. Vi ser henne framför oss som snabba klipp ur en film, eller som en bioaffisch. Någon gång också som ett reportagefoto från en filminspelning, eller ett tillrättalagt ateljéporträtt.
Sagan om den firade skådespelerskan, är kanske just det, för de flesta av oss, en saga. I varje god saga finns både det svarta och det vita, det onda och det goda. Men sällan nyanserna, schatteringen. De små, små skillnaderna mellan skugga och ljus. Helhetsbilden av en människa har, för att tala med fotografen, många pixlar. Den är inte bara myterna, skrönorna eller de rykten som alltid omgärdar den kända, illa sedda eller älskade.
Petter Östlund har med sedvanlig fantasi och skärpa, plockat fram några pixlar från en, kan man ana, lycklig tid i Stöde. En liten bok om en kort tid. Vardag och, lite, fest; alldeles nära en människa.

Minnen och missförstånd

Carrey, Jim; Vachon, Dana