Andens olympiska spel : Nobelprisets historia

Hur kom den vision som dynamitkungen från Sverige nedtecknade i sitt testamente att utvecklas till ett av världens mest prestigefyllda och omdiskuterade priser?

I "Andens olympiska spel" är huvudpersonen inte Alfred Nobel, utan det Nobelpris som kom att bli hans arv. Men även den Nobelstiftelse, de individuella testamentsexekutorerna, akademierna och instituten som samverkade för att instifta och etablera det.

Sakkunnigt och engagerande presenterar kulturhistorikern Gustav Källstrand berättelsen om Sveriges och en av världens mest prestigefyllda institutioner för främjandet av vetenskap, fred och litteratur.

Falskspel

Kerr, Philip

Lära för livet; Nonviolent Communication i skolan, för bättre resultat, färre konflikter och fördjupade relationer

Rosenberg, Marshall B.