Alkoholin riskikäyttäjien mini-interventio työterveyshuollossa

Selkeä toimintamalli alkoholin riskikäyttäjien mini-interventioon eli alkoholinkäytön puheeksiottoon, riskikulutuksen tunnistamiseen ja neuvontaan Alkoholinkäytöstä puhumista helpottaa, kun työterveyshuollon työntekijät tietävät, milloin ja miten alkoholinkäyttö otetaan puheeksi käytännön työssä. Työterveyshuollon vastaanotolla alkoholin käytöstä kysyminen on osa työkyvyn ja terveydentilan arviointia. Mini-interventio on mahdollisimman ”minimaalinen” toimenpidekokonaisuus ja niukimmillaan pelkkä alkoholin riskikulutuksen toteaminen. Mini-interventio sisältää tilannekartoituksen, neuvonnan sekä asiakkaalle annettavan tuen, joka voidaan antaa jopa yhden käyntikerran aikana. Asiakkaan tuen tarve määrittelee seurantakäyntien määrän. Mini-intervention tavoitteena on yleensä alkoholin kohtuukäyttö. Jos alkoholinkäytöstä aiheutuu toistuvasti haittoja, suositellaan välttämään alkoholinkäyttöä. Opas soveltuu työterveyshuoltohenkilökunnan jokapäiväiseksi työkaluksi ja tueksi, kun selvitetään työikäisen asiakkaan alkoholinkäyttöä ja mahdollista suurkulutusta. Opas antaa valmiuksia myös esimiehille, työsuojeluvaltuutetuille ja luottamushenkilöille puuttua alkoholin haittoihin työpaikoilla. Huom! Kirjaa tai sen osia ei voi kopioida leikepöydälle.

Enonkoski, Heinävesi, Hirvensalmi, Joroinen-Jorois, Juva, Mikkeli-S:t Michel, Mäntyharju, Pertunmaa, Pieksämäki, Puumala, Rantasalmi, Savonlinna-Nyslott, Varkaus
Lumme-kirjastot.

Alive again recovering from alcoholism and drug addiction

Samuels, Howard S.; O'Boyle, Jane

Moniammatillinen yhteistyö

Isoherranen, Kaarina

Työelämän tarkoitus : oivalla 7 voimaa

Aaltonen, Kristiina

Henkistä fitnessiä ja älykkyyttä työelämään - kokemuksia ja käytäntöjä

Sirkkilä, Hannu

Tapaus työelämä : ja voiko sitä muuttaa?

Järvensivu, Anu